אין מושג של חילוני

מני*

New member
אין מושג של חילוני

מרוב תוויות לא רואים מה מסתתר תחתן כולנו אוהבים תוויות. יש משהו בטבע האנושי, שנוטה לקטלג כל דבר לתוך מסגרות מוכרות. אולי זה נוח יותר, אולי זה מכניס סדר מסויים בדברים. אבל השאלה הגדולה היא, באיזומידה התוויות הללו הן אמנם חיוביות ואמיתיות. את הציבור בישראל נהוג לחלק לימין\שמאל, דתי\מסורתי\לא-דתי, וכדומה. כשאתה פוגש בן-אדם, באיזשהו מקום בראש אתה מנסה לקטלג אותו באחת המסגרות הללו. כך תוכל לדעת לאן הוא ´שייך´ ואיך להתייחס אליו. אולי כעבור זמן, כשתכיר אותו טוב יותר, תגלה, שבעצם הוא אדם עם אישיות עצמאית ושקשה לשבץ אותו באחת המסגרות המקובלות. אבל זה לא ימנע ממך לשבץ את האיש הבא אחריו באותן מסגרות שניסית לשבץ את קודמו... הגדרות חיצוניות מדברים הרבה שכל המסגרות והחלוקות הללו רק יוצרות פילוג מיותר בעם. אבל כדאי לתת את הדעת על השפעה שלילית מסויימת שיש לתופעה זו גם במובן האישי. העובדה שאתה משבץ את עצמך בתוך מסגרת מסויימת, עלולה לעכב אותך מלעשות את הדברים הנכונים, ולו רק בשל התווית שאתה נושא על עצמך (כשם שמצד שני, יש בכוחה של תווית זו למנוע אותך מלהתפתות לדברים שליליים שאינם עולים בקנה אחד עם הזיהוי הקבוצתי שלך). ניקח לדוגמה את התוויות ´דתי´ ו´לא-דתי´. איך בעצם מגדירים אדם דתי? אדם שמקיים את כל המצוות? אוי ואבוי... מעט מאוד אנשים יענו להגדרה זו. אדם מאמין? רוב רובם של האנשים מאמינים בבורא-העולם. אדם שמקיים מצוות? אין כמעט יהודי שאינו מקיים מצוות, מי יותר ומי פחות (אפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון, אמרו חז"ל). מהר מאוד נגלה, שההגדרות שלנו ל´דתי´ ול´לא-דתי´ הן חיצוניות בעיקרן. אתה הולך עם כיפה ושומר על ´סל´ מסויים של מצוות - אתה ´דתי´; אינך חובש כיפה ואינך מקיים את ´סל´ המצוות הזה (שלא נקבע, אגב, לפי שום אמות-מידה הגיוניות, אלא לפי אווירה מסויימת של קיום ואי-קיום!) - אינך ´דתי´. המכונה ´דתי´ עלול לעבור יום-יום על מצוות שהתורה רואה אותן כחמורות ביותר, אבל הוא ייקרא ´דתי´; ואילו ה´לא-דתי´ עשוי לקיים מצוות רבות, אבל יקרא לעצמו ´לא-דתי´ ואף ´חילוני´... להתייחס בכנות התוצאה היא, שה´דתי´ עשוי להרגיש שובע ונחת ממצבו הרוחני. הוא הרי ´דתי´; הוא בסדר. מחברו ה´לא-דתי´ יצפה שיחזור בתשובה, אבל הוא עצמו, מה יש לו לחזור בתשובה? הלא ´דתי´ הוא... כך גם זה שמגדיר את עצמו כ´לא-דתי´: הוא-עצמו דווקא היה רוצה להניח תפילין, לכבד את השבת בהדלקת נרות ובקידוש על היין, וכו´; אבל הוא הרי ´לא-דתי´, ואיך תסתדר התנהגות כזאת עם התווית הלא-דתית שמעליו... כדאי בהחלט להרהר אם איננו מגזימים במידת החשיבות שאנו מייחסים לכל התוויות הללו. אולי אם נוריד במקצת את עוצמתן של המסגרות והתוויות, נתחיל להתייחס לעצמנו ולזולת בצורה אמיתית וכנה יותר. פחות נשפוט את עצמנו ואת הזולת לפי תוויות אלה או אחרות, אלא לפי המהות האמיתית של הדברים. כל מי שיעשה חשבון-צדק ממצבו הרוחני, אחרי שישיל מעצמו את ההשתייכות המסגרתית, לבטח יגלה עד כמה הוא רחוק עדיין מהשלימות ועד כמה עליו להוסיף ולהתקדם - בשמירת מצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו; בלימוד מעיינות התורה; בדיכוי מידות שליליות ובפיתוח מידות טובות; וכו´. כשההתייחסות היא לגופם של דברים, בלי כללים, מסגרות ותדמיות - זו התייחסות אמיתית הרבה יותר, וחיובית הרבה יותר.
 

וונדר.

New member
מסכימה עם כל מילה!

<אולי תביא את זה גם ל"דתיים" - נראה לי שצריך לקרוא את זה גם שם...> בציפייה...
 
גם אני ../images/Emo13.gif

מני, נהנתי לקרוא
 

giingiit

New member
מאמר נפלא אבל יש לי כמה הערות

ברשותך. זה לא ביקורת אלא הערות. מסכימה שהקטלוג זה צורך בסיסי של אדם. באופן עקרוני אין סיבה למה קטלוג צריך לההיפך לשלילה. האם לא קוטלגנו במעמד הר סיני ל- 12 שבטים? מה זה כל שבט אם לא מהות שונה של חלק מעם ישראל? כלומר בורא עולם רצה שנהיה מחולקים לשבטים, לקבוצות, ושלכל קבוצה יהיה אופי שונה ומנהגים שונים ושמתוך השבטים נוכל ליצור אחדות בעם. כדי ליצור אחדות מתוך השוני השבטי הזה צריך להיות עניו. אדם אינו יכול לקבל את האחר השונה כל זמן שהוא ריק מבפנים ובעל חסרון במידות כשהגאווה תופסת מקום חשוב. כשאדם עניו הוא מודע בדיוק למי שהוא ואין לו צורך לא לקנא לאחר ולא לרצות להמעיט מהאחר. הוא יכול לקבל את האחר בדיוק כפי שהוא עם זה שהוא שונה במהותו ממנו. בפרשת המטות אנחנו רואים דוגמא נפלאה שמסבירה כיצד שבטים שונים אכן מאוחדים ביניהם. כל נשיא שבט היה צריך להביא תרומה וכל אחד רצה להביא משהו שייצג את השבט שלו. הם השקיעו הרבה מחשבה בניסיון למצוא משהו שייחד את השבט שלהם ובסופו של דבר כל השבטים הביאו בדיוק את אותו הדבר. זו אחדות בעם מתוך השוני שביניהם. הבעיה כיום אינה מונחת לדעתי בקטלוג. הבעיה מונחת במידות הרעות שיש לנו. איננו עובדים על המידות מספיק ומכיוון שיש בנו חסרון, אנחנו הופכים את היפה שבשוני למשהו מכוער שיוצר במקום אחדות, פילוג. מצד לבישת הכיפה הייתי אומרת שכשאדם בוחר בכיפה מסויימת, הוא בוחר בה בגלל שהיא מייצגת עבורו הנהגה מסויימת שלפיה הוא רוצה ללכת. נא לא להמעיט בהבדלים החשובים האמונתיים שבצבע הכיפה. ואין זה סותר שבתוך כל האמירה הזו כל אדם בפני עצמו הוא עולם ומלואו וכל אחד שונה מרעהו. בברכה תמנה
 

דודי 10

New member
תמיד היו

שבטים והיו אפילו מחלוקות בית הלל ובית שמאי וכו אבל אף פעם במשך אלפי שנים לא היה מושג של "חילוני" כי כל יהודי הוא קודש ולא חול
 

דודי 10

New member
מני

יפה מאוד נהנתי מאוד לקרוא הלוואי שכל הייתי\היינו יכולים לחיות
 

מני*

New member
תקשיבו

באחד הפעמים התבטא הרבי מלובאוויטש שאסור להגיד על יהודי שהוא "חילוני" והרבי הסביר את הטעם לכך: הרי כולנו בנים של הקב"ה, וכמו שאצל אבאבאין צושג כזה של אחד שהוא קדוש והשני חול וכולם הרי שווים אותו דבר גם אצל הקב"ה אין מושג של בן שנקרא חילוני מלשון חול, הרי אב אחד לכולנו, אבל ישנם כאילו שמקיימים תורה ומצוות וישנם כאילו שמקיימים יותר וישנם כאילו שמקיימים פחות אבל ליהודי אסור להגיד על יהודי שני שהוא חול. בהזדמנות זו אני רוצה להזכיר עוד 2 דברים שהרבי הסביר ואמר שכדאי לשנות 1. נכי צה"ל הרבי אמר שזה לא נכון לקרוא להם בשם הזה הרי זה מבייש שאומרים על אדם שהוא נכה בפרט חייל צה"ל שהלך להלחם בשביל עם ישראל, הרבי אמר שצריך לקרוא להם מצויני צה"ל. 2. בית חולים הרבי שלל את השם הזה והרבי אמר שכדאי להשתמשמ בשם בית-רפואה
 

דודי 10

New member
כן קלטנו שאתה

חבדניק , גם בלי שתגיד ... חחחחחחח ואגב דבריך : נכי צה"ל : מבטה חסרון . מצויני צה"ל : מבטא מעלה ומצוינות = שכן אלו שנפגעו מתגלא אצלם כוחות חדשים שלא היו אצלם קודם בגלוי בית חולים ? כן זה היה פעם היום יש מרכזים רפואיים , מכבי שרותי בריאות , שרותי בריאות כללית , מרפאות וכו
 

מני*

New member
אממממ

אני אמור להתבייש בזה שאני חבדניק? אני גאה בזה ב"ה
 

דודי 10

New member
להתבייש ? ממש לא !

אל יבוש מפני המלעיגים ... ובכלל לא לעגתי ... תראה מה זה ישראלים פעם הם על קוצים פעם על גחלים אולי יהיו קצת על הכיפאק ? סתאם בצחוק מה ענינים אחי מה עושים בימים טרופים אלו ?
 

התרנגול

New member
אתה צודק מאה אחוז ../images/Emo13.gif

וכמו שהרב קוק אמר, שלא לחלק לפי דתיים וחילונים וכו´ אין חלוקה כזאת, אלא יש חלוקה של רשעים בינונים וצדיקים, וזה לא מתבטא בהכרח לפי סוג הכיפה שעל הראש אם בכלל (ו´סל´ המצוות הנדרש... איך שהגדרת את זה...). יש סולם עם אינסוף דרגות, וכל בנאדם נמצא בדרגה מסוימת, ויכול לעלות או לרדת, ושוב- לא קשור לאיך שהוא מקוטלג בחברה. יפה מאוד מני*, ויישר כח!!!
 
למעלה