אז היה פעם אחד, מקס שטירנר...

0Pandemonium0

New member
אז היה פעם אחד, מקס שטירנר...

שזה שם העט של יוהן קספר שמידט, גרמני אחד שחי במאה ה-19 ונחשב לאחד ההוגים הכנראה פחות מפורסמים של האנרכיזם, ובעיקר אנרכיזם אינדיבידואלי. הוא הדגיש את האגו וטען שכל אחד רשאי לעשות כרצונו, פשוטו כמשמעו. על רכוש של אחרים הוא אמר "לרכוש של אחרים אני מתייחס פשוט כרכושי שלי, רק שאינני מוצא בו עניין". עוד אמר שמי שיודע איך לקחת, הוא הזוכה ברכוש, והכל הוא רכוש, כולל גוף האדם. אדם לא צריך להיות עבד לרעיונות, אלא הרעיונות צריכים להיות עבדים לאדם, ולכן שלל כל אידיאולוגיה, דת, דרך פוליטית. שלל, מן הסתם, גם את המדינה. זלזל במהפכנים שמנסים להפיל משטר רק כדי להקים אחר, ודיבר על מרד, מכוון לכך שכל אדם צריך לשחרר את עצמו ולהתעסק בעצמו ולא להתעסק באחרים. או בקיצור: שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה. מי שרוצה להרחיב, אני ממליץ. מי שמסתפק בי, מה אתם חושבים?
 

סליידר

New member
אני מרגיש שאני חי ככה

בדיוק כמו שאמרת. רק שאני משיג את הדברים שאני רוצים בדרכים "חוקיות". לכל משטר יש את החסרונות שלו... אני מרגיש שהדמוקרטיה היא ה"נוחה" ביותר עבור רוב האנשים. זה נותן מרחב פעולה לרוב האדם לעשות כרצונם.
 

0Pandemonium0

New member
אני חושב שאנרכיזם נותן מרחב פעולה גדול יותר.

אני טועה?
ושמע, לא מדובר כאן רק על דרך חיים, מדובר כאן על דרך מחשבה. על שינוי מחשבתי. או כמו שניטשה אמר, לא הרבה שנים אחרי שטירנר, התפתחות מחשבתית. האם אתה חושב כמו שטירנר, ואולי גם כמו ניטשה, באמת? האם עלינו למחוק את המוסר והמצפון? את החברה ואת החוק? לא ככה את חי את חייך, אז ענה על השאלה.
 

Handy Alley

New member
פנדה אתה באמת חושב שזה מה שהם אמרו?

למחוק את המוסר והמצפון? את החברה והחוק?
 
למעלה