כל מה שרציתם לדעת על הקובייה ההונגרית

תוכן-מקודם

Member
מנהל
קובייה הונגרית.jpg
קרדיט: Shutterstock

מי לא מכיר את המשחק הפופולרי שבו יש קובייה עם מספר צבעים שמגיעה מבולגנת כולה וצריך לסדר אותה כך שכל הצבעים יהיו אחדים בכל אחת מפאותיה? זו ללא ספק הקובייה המפורסמת ביותר בעולם. כמחווה ולאות כבוד החלטנו לכתוב עליה מאמר שלם שיכיר לכם אותה ממש מקרוב.

קצת היסטוריה​

הידעתם? קובייה הונגרית היא למעשה פאזל מכני, שצורתו קובייה, והיא הומצאה ב-1974 על ידי ארנה רוביק. הקובייה עשויה מפלסטיק, היא בעלת שש הפאות, שכל אחת מהן מחולקת לתשעה ריבועים שווים, שמחליפים מקום מפאה אחת לשנייה על ידי רוטציה. צדי של הקובייה מכילים שישה צבעים שונים, וכאשר מצליחים לפתור את הפאזל, כל צד בקובייה מופיע בגוון אחד בלבד.
את הקובייה ההונגרית, שיווקו לציבור הרחב תחת השם קוביית הקסם. בשנות ה-80 היא יצאה מחדש תחת השם קוביית רוביק, (על שמו של האיש שהמציא אותה) והיא מוכרת כך ברחבי העולם, למרות שאצלנו בישראל היא נקראת על שמה של מדינת המוצא שממנה הגיעה – קובייה הונגרית. הקובייה נחשבת לאחד הצעצועים הפופולריים והנמכרים ביותר בהיסטוריה.

משחק פופולרי ביותר​

המשחק הפך להיות כה פופולרי עד שקמו לו גרסאות נוספות שבהן יש יותר ריבועים בכל פאה של קובייה ואף הומצאו דגמים שונים בצורות גאומטריות כמו: סקיוב, megaminx, pyraminx ועוד. אך בכך לא תם הדבר. הקובייה הפכה למשחק של תחרויות ושיאים שונים וכך הומצאה תחרות ה"ספידקיובינג" שמטרתה הייתה לקבוע מי יכול לפתור את הקובייה בזמן הקצר ביותר.
אליפות העולם הראשונה נערכה בבודפשט בשנת 1982, שבה סטודנט וייטנאמי מארצות הברית, פתר אותה ב- 22.95 שניות. אנשים רבים הקליטו עצמם פותרים את הקובייה בטווחי זמן קצרים יותר אך לא זכו להתייחסות רבה עקב חוסר התאמה לסטנדרטים שנקבעו לתחרות. ולכן רק שיאים שבוצעו במעמד האירועים הרשמיים של ארגון הקובייה העולמי זכו להכרה.
בשנת 2004 הכריז ארגון הקובייה העולמי על סטנדרטים חדשים למדידה, המבוססים על שעון עצר מיוחד בשם סטאקמט. תחת הסטנדרטים החדשים פתר יינג וואן את הקובייה ב-4.48 שניות וקבע שיא עולם.
אך הוא לא ידע כי בפתירה בודדת בשנת 2023 יצליח מקס פארק לפתור את הקובייה ב-3.13 שניות וקבע שיא עולם חדש!
בשנת 2018 התחרו רובוטים בפתירת הקובייה, והרובוט הזוכה הוא זה שפתר אותה ב-0.38 שניות בלבד.

גאווה ישראלית​

גם הישראלים חובבים את משחק הקובייה ההונגרית ובשנת 2003 זכה דרור פומברג באליפות העולם בפתרון הקובייה בעיניים עצומות.
בשנת 2010 נערכה בארץ במכון וייצמן האליפות הראשונה בישראל של הקובייה ההונגרית, בשנת 2011 התקיימה התחרות השנייה, שכללה פתרונות של קוביות בגדלים שונים. באותה שנה זכה שי זיו, שפתר את הקובייה ב-13.63 שניות. בשנת 2014 נערכה התחרות השלישית. גם תחרות זו כללה פתירת קוביות מתקדמות דוגמת 3x3x3, megaminx, pyraminx, ואף פתירת הקובייה בעיניים עצומות ועוד. הזוכה ברוב התחרויות הוא אייל אלפסי. השיא הישראלי נכון לכתיבת שורות אלו שייך לבן בר-און שפתר קוביית 3x3x3 בשנת 2023 ב-4.52 שניות בלבד. כמו כן הוא מחזיק ב-12 שיאים ישראלים נוספים כולל פתרון קוביית 3x3x3 כשעיניו עצומות בזמן שיא של 19.10 שניות בשנת 2022.
 
למעלה